fredag 1. april 2011

Ikke alle bøker fønker..

I lesesirkelen som jeg er med i har vi nå en bok som heter Innsirkling av Tiller, av en ung nynorskskrivende forfatter. Bøkene har fått god kritikk, og akkurat denne boka er nå aktuell som teater.
Men av en eller annen grunn får jeg ikke til denne boka. Jeg har begynt flere ganger, og hver gang stopper det opp, jeg kommer ikke videre. Viljen er der, vi har den jo som bok i lesesirkelen, men det fønker bare ikke. Jeg får ikke fot for boka.... det er ingenting som appellerer liksom. Ikke ideen - plotet, om en som har mistet hukommelsen og søker i avisa etter gamle venner. Ikke syntes jeg karakterene er spesielt interessante foreløpig, og heller ikke stedet handlingen finner sted. Det er kanskje da man bare skal legge boka bort, være ærlig å si, sorry, dette var ikke noe for meg, men så syntes jeg det er litt leit også. Nesten litt respektløst overfor forfatteren... Dessuten kan det hende det bare er startproblemer, noe jeg må komme over, for så at det da skal åpenbare seg noe fint, vakkert, spennende eller trist.. Ikke vet jeg.

Saken er at jeg samtidig leser Stalins kyr, og vil gjerne bli ferdig med den også, og fordagen fikk jeg låne Helga Flatland sin bok ' Dra viss du må, bli viss du kan'- og det er egentlig den jeg har lyst til å kaste meg over, og det er jo litt rart, leste bare noen få linjer, og jeg var 'på' med det samme, jeg ville ha mer av Flatlands fiksjonelle verden..
Og mens jeg nå skriver frustrasjonen ut her på bloggen - om at ikke alle bøker fønker like bra, så tenker jeg samtidig at jeg skal gå og legge meg - for å lese - men Innsirkling tror jeg ikke det blir....
Hm...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar